Atmosfera generala
Recesiunea, retrospectiva Yves Saint Laurent de la Paris, temperaturile fara precedent anuntate, dar si refuzul femeilor de a mai purta negru (reflectat in vanzari), toate acestea au jucat un rol important atunci cand designerii si-au pus pe hartie ideile pentru primavara-vara .
Pentru un neavizat ar putea parea un amestec halucinant de surse de inspiratie, muze, evenimente, dar si marketing pur. Dupa cateva sezoane in care cuvintele de ordine au fost doar “military chic”, “funeral chic” si “dress to impress”, iar femeilor le-a fost atribuita deloc simpla misiune de a duce pe umeri toate greutatile perioadei prin care trecem, invesmantate in cele mai incomode sau mohorate tinute, se pare ca a venit si timpul unei colorate pauze creative. Hainele isi pierd din agesivitate si asistam la o revenire a unei mode cu adevarat feminine, ludice, gandite sa bucure atat purtatorul cat si privitorul
Trenduri noi
Ceea ce ramane din sezonul trecut este simplificat si “indulcit”. Astfel, tema militara de care vorbeam mai sus continua sa existe si in noul sezon, dar sub o alta forma, denumita generic “punk chic” si “biker chic”. Albul devine noul negru, iar Pantone biblia designerilor. De mult nu am mai asistat la o asemeanea explozie de culoare (dar mai putin de creativitate) al carei scop este de a te face… vizibil remarcata. Este totodata un nou omagiu adus lui Yves Saint Laurent si colectiilor lui exuberante din anii ’70, dar si o trecere in revista a tuturor culorilor neon ale graffiti-urilor care au impodobit in anii ‘80 New York-ul dar si de pop art.
A doua tema importanta a sezonului de primavara-vara ne vorbeste despre nevoia de a simplifica, de a ajunge la esenta, poate si pornind de la idea ca, in cazul lucrurilor prea incarcate, ceea ce se pierde in primul rand este linia.
Sunt doua teme total opuse dar, care, ca niciodata, se intalnesc undeva la mijloc, fiecare influentand-o pe cealalta: culorile anilor ‘70 apar sub forma de blocuri de culoare in cazul temei “70 Glam”, iar linia relativ incarcata a tinutelor boho chic este modernizata printr-o simplificare fara menajamente.
Materiale: pielea este folosita pentru aproape toate elementele care compun garderoba moderna, de la fuste la tunici, sacouri si chiar camasi. Christopher Kane o transforma in dantela, traforand-o cu ajutorul laserului, iar Phoebe Philo propune o piele atat de moale incat ea se poate lucra cu usurinta cu care se croieste matasea. Voalul este folosit atat pentru tinutele de zi, in cantitati impresionante transformate in bluze gitanes sau in camasi transaparente dar, in special pentru rochiile si fustele maxi. Bumbacul satinat este perfect pentru tinutele cu aspect office iar denimul isi continua dominatia trecand insa de la casual la business.
Accesorii: la fel ca si moda, si accesoriile stau sub semnul glam-ului anilor ’70, avand de ales de la sandale cu talpa ortopedica si pana la gentile medii, purtate pe umar. Sandalele se prind de glezne cu panglici late, iar centurile medii, inspirate din obi-urile japonezelor, subliniaza frumos talia. Bijuteriile XXL si ochelarii retro, ochi de pisica, completeaza si ele imaginea sezonului.
Colectii reprezentative: Rodarte, Balenciaga, Christopher Kane, Stella McCartney, Celine, Chloe, Jil Sander, Balmain, Prada, Hermes, Lanvin, Louis Vuitton, Marc Jacobs.
Teme
1. ’70 Glam
Jerry Hall a fost numita in unanimitate de catre designeri ca ideal de frumusete al noului sezon. Alegerea nu este deloc intamplatoare cata vreme perioada ei de glorie se suprapune peste noua obsesie a modei, anii ‘70. De la Gucci si pana la Louis Vuitton, colectiile reediteaza nu doar tinutele fostului manechin, ci propun si un stil care inca ne surprinde. Totodata, un alt eveniment al anului trecut a jucat un rol important in dezvoltarea acestei tendinte: expozitia retrospectiva Yves Saint Laurent de la Paris.
Marc Jacobs si-a adus si el omagiul ultimului couturier dintre couturieri, intr-o colectie in care fustele ample sunt combinate cu bluze cu maneci bufante, iar umerii, ca si la Fendi, sunt complet dezveliti. Fustele maxi si transparente de la Salvatore Ferragamo sau Lanvin, pantalonii cu talie inalta semnati de Jason Wu sau Diane von Furstenberg, dar si turbanele purtate de manechine in prezentarile lui Armani sau Wu, toate nu par la prima vedere decat citate fidele din arhivele modei. Vorbim despre blocuri de culoare, bine delimitate si combinatii socante de dungi, cat si despre o executie tehnica desteapta, impecabila, care transforma si cea mai complicata rochie intr-o tinuta usor de purtatEste totusi suprinzator ca pantalonii evazati, element cheie al anilor ’70, nu sunt atat de mult promovati (apar la Dior sub forma unor pantaloni marinaresti, amintin mai mult de Coco Chanel sau la Celine, dar integrati intr-o tinuta “business”) si, in schimb, sunt preferate fustele maxi si salvarii, poate si pentru ca sunt mai usor de asortati si purtati deci mai usor de vandut consumatoarelor care isi doresc un look retro glam. Rochiile tunica (Emilio Pucci), cele fluide croite ca o capa (Blumarine) dar si cele care pornesc larg, de sub sani, din voal imprimat (Derek Lam) sunt alte propuneri perfecte pentru o seara fierbinte.
Accesoriile sunt si ele desprinse din paginile revistelor si garderoba fashionistelor din anii ‘70: avem sandale cu talpa ortopedica care se prind cu panglici late pe glezna, perfecte pentru zi, dar si cizme peste genunchi, din piele intoarsa la Pucci, pentru un look tineresc. La Yves Saint Laurent sandalele din piele aurie sunt inspirate din ceea ce purta Jerry Hall in noptile salbatice din Club 54. Gentile, la fel de colorate ca si vestimentatia, oscileaza ca marime intre extra small si mediu, iar o floare purtata in par sau atasata de centura in mod sigur va genera cele mai fashion invidii ale celor care au uitat ca moda nu mai este de mult o poveste despre uniforme.
Colectii reprezentative: Yves Saint Laurent, Emilio Pucci, Alberta Ferretti, Roberto Cavalli, Louis Vuitton, Marc Jacobs.
2. Form follows function
Cea mai buna demonstratie despre cum evolueaza moda a facut-o Elbaz in noua lui colectie hit pentru Lanvin. Ea debuteaza cu rochii care par compuse din jumatati ale rochiilor lui fetis, daruite cu generozitate intregului mapamond prin colectia lansata pentru H&M, dar completate cu jumatati epurate de orice detaliu, de o simplitate frapanta, total neobisnuita, daca ar fi sa ne raportam la toata istoria casei.
Privind colectia, ai senzatia ca descoperi ceea ce pana acum a fost ascuns sub faldurile si drapajele de material pretios, o baza decupata matematic, o forma simpla, riguroasa, dar mai puternica viziual decat 10 colectii couture baroce. “Important este ceea ce lipseste” spune un proverb chinez, iar ideea a fost folosita ca punct de plecare in demersul lor creativ si de Prada, Phoebe Philo sau Elspeth Gibson pentru Chloe. “Form follows function” cred si designerii de la Calvin Klein si Jil sander, iar Prada speculeaza si mai mult si lanseaza “minimalismul baroc” , o colectie in care liniile simple sunt puse in evidenta de culori puternice, imprimeuri neasteptate combinate cu dungi colorate. In afara de alb si tonurile neutre, trademark-uri ale minimalismului, culorile neon si elementele grafice dubleaza puterea propunerilor designerilor.
Asia reprezinta si ea o sursa consistenta pentru aceasta tema, cu kimonourile simplificate pana la esenta, devenind aproape imposibil de recunoscut, gulerele mao si obi-urile din piele. La randul ei vestimentatia masculina devine si ea un bun pretext pentru o colectie minimalista de o puritate rara si cu o linie desavarsita la Celine.
Accesoriile: designerii propun bratari simple, identice pentru ambele maini (simetria este o alta obsesie a sezonului), sandalele sunt perfect plate, fie prinse pe degetul mare si sutinute cu barete transparente de glezna, fie avand doar o bareta in fata. Bijuteriile, atunci cand nu lipsesc cu desavarsire, par doar urme ale propunerilor XXL din sezonul trecut (Lanvin). Centurile sunt reduse pana la un simplu snur (Calvin Klein) sau o banda perfecta din piele crem (Lanvin), iar gentile sunt geometrice ori, cel mai simplu, vin sub forma unei banale pungi din piele alba ( Jil Sander).
Recesiunea, retrospectiva Yves Saint Laurent de la Paris, temperaturile fara precedent anuntate, dar si refuzul femeilor de a mai purta negru (reflectat in vanzari), toate acestea au jucat un rol important atunci cand designerii si-au pus pe hartie ideile pentru primavara-vara .

Trenduri noi
Ceea ce ramane din sezonul trecut este simplificat si “indulcit”. Astfel, tema militara de care vorbeam mai sus continua sa existe si in noul sezon, dar sub o alta forma, denumita generic “punk chic” si “biker chic”. Albul devine noul negru, iar Pantone biblia designerilor. De mult nu am mai asistat la o asemeanea explozie de culoare (dar mai putin de creativitate) al carei scop este de a te face… vizibil remarcata. Este totodata un nou omagiu adus lui Yves Saint Laurent si colectiilor lui exuberante din anii ’70, dar si o trecere in revista a tuturor culorilor neon ale graffiti-urilor care au impodobit in anii ‘80 New York-ul dar si de pop art.
A doua tema importanta a sezonului de primavara-vara ne vorbeste despre nevoia de a simplifica, de a ajunge la esenta, poate si pornind de la idea ca, in cazul lucrurilor prea incarcate, ceea ce se pierde in primul rand este linia.
Sunt doua teme total opuse dar, care, ca niciodata, se intalnesc undeva la mijloc, fiecare influentand-o pe cealalta: culorile anilor ‘70 apar sub forma de blocuri de culoare in cazul temei “70 Glam”, iar linia relativ incarcata a tinutelor boho chic este modernizata printr-o simplificare fara menajamente.
Materiale: pielea
Accesorii: la fel ca si moda, si accesoriile stau sub semnul glam-ului anilor ’70, avand de ales de la sandale cu talpa ortopedica si pana la gentile medii, purtate pe umar. Sandalele se prind de glezne cu panglici late, iar centurile medii, inspirate din obi-urile japonezelor, subliniaza frumos talia. Bijuteriile XXL si ochelarii retro,
Colectii reprezentative: Rodarte, Balenciaga, Christopher Kane, Stella McCartney, Celine, Chloe, Jil Sander, Balmain, Prada, Hermes, Lanvin, Louis Vuitton, Marc Jacobs.
Teme
1. ’70 Glam
Jerry Hall a fost numita in unanimitate de catre designeri ca ideal de frumusete al noului sezon. Alegerea nu este deloc intamplatoare cata vreme perioada ei de glorie se suprapune peste noua obsesie a modei, anii ‘70. De la Gucci si pana la Louis Vuitton, colectiile reediteaza nu doar tinutele fostului manechin, ci propun si un stil care inca ne surprinde. Totodata, un alt eveniment al anului trecut a jucat un rol important in dezvoltarea acestei tendinte: expozitia retrospectiva Yves Saint Laurent de la Paris.
Marc Jacobs si-a adus si el omagiul ultimului couturier dintre couturieri, intr-o colectie in care fustele ample sunt combinate cu bluze cu maneci bufante, iar umerii, ca si la Fendi, sunt complet dezveliti. Fustele maxi si transparente de la Salvatore Ferragamo sau Lanvin, pantalonii cu talie inalta semnati de Jason Wu
Accesoriile sunt si ele desprinse din paginile revistelor si garderoba fashionistelor din anii ‘70: avem sandale cu talpa ortopedica
Colectii reprezentative: Yves Saint Laurent, Emilio Pucci, Alberta Ferretti, Roberto Cavalli, Louis Vuitton, Marc Jacobs.
2. Form follows function
Cea mai buna demonstratie despre cum evolueaza

Asia reprezinta si ea o sursa consistenta pentru aceasta tema, cu kimonourile simplificate pana la esenta, devenind aproape imposibil de recunoscut, gulerele mao si obi-urile din piele. La randul ei vestimentatia masculina devine si ea un bun pretext pentru o colectie minimalista de o puritate rara si cu o linie desavarsita la Celine.
Accesoriile: designerii propun bratari simple, identice pentru ambele maini (simetria este o alta obsesie a sezonului), sandalele sunt perfect plate, fie prinse pe degetul mare si sutinute cu barete transparente de glezna, fie avand doar o bareta in fata. Bijuteriile, atunci cand nu lipsesc cu desavarsire, par doar urme ale propunerilor XXL din sezonul trecut (Lanvin). Centurile sunt reduse
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu